آداب ورسوم عید نوروز در استان زنجان(قیدار)
زیباترین وبلاگ آموزشی وتفریحی
به کلبه اموزشی وتفریحی نابغه کوچک و...من خوش امدید

مراسم عید نوروز در استان زنجان با شکوه بسیار خاصی برگزار می‏شود.

در میان جشن‎های ملی، جشن‏های ویژه عید نوروز مهمترین و بزرگ‎ترین جشن‏های استان زنجان به شمار می‏رود.

گفتنی است، جشن‎های عید نوروز نخستین جشن ایرانیان است که از زمان پادشاهی جمشید مرسوم شده و در فرهنگ ایرانی به ثبت رسیده است.

نوروز یا به زبان محلی «بایرام» بزرگ‎ترین و شکوهمندترین جشن ایرانیان است که از هزاران سال پیش در نخستین روز سال نو با آیین‏های ویژه و با شکوه بسیار در گستره ایران زمین برگزار می‏شود.

در استان زنجان آداب نوروز همچون دیگر استان‎ها با مراسم‏های چهارشنبه‌سوری، خانه تکانی، سبزه عید، چیدن سفره هفت سین، خرید لباس نو و آداب دید و بازدیدهای نوروزی همراه است.

دید و بازدید از بزرگ‏ترها در عید نوروز

در کنار همه اعیاد و آداب و رسوم در استان زنجان، حفظ حرمت و احترام به بزرگترهای فامیل و منطقه زندگی از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است به گونه‎ای که اولین روز و اولین منزلی که مورد دید و بازدید در اعیاد به ویژه عید نوروز قرار می‏گیرد منزل و خانواده بزرگ‎ترین عضو خانواده بوده و پس از آن دید و بازدیدها بر حسب بزرگی و حرمت و در نهایت فامیل نزدیک صورت می‎گیرد.

عید نوروز و مراسم «هدیه بران» به تازه‏ عروس‏ها

همزمان با عید نوروز در استان زنجان مرسوم است که برای تازه عروس‏ها هدایایی به عنوان عیدی برده می‏شود.

در این مراسم خانواده عروس و داماد شادی‏کنان هدایای خود را در داخل سینی و پارچه‏های سنتی چیده و روی سر یکی از دختران مجرد فامیل می‏گذارند و به خانه زوج جوان می‏روند.

دادن هدیه به تازه عروس‏ها در همه مناطق استان زنجان مرسوم است و هر منطقه و روستایی آداب ویژه خود را در این زمینه دارد.

عید در خانواده‏های داغ دیده

گفتنی است، مردم استان زنجان در ایام عید مراسمات دیگری نیز دارند که از جمله این مراسم‏ها می‏توان به روشن کردن آتش در روز چهارشنبه‌سوری در خانه‏ای فردی که یکی از اعضای خانواده‏اش از دنیا رفته است، اشاره کرد.

همچنین روز نخست عید نوروز خانواده صاحب عزا مجلسی را به عنوان عید متوفی برگزار می‏کنند و همه دوستان و آشنایان برای دلداری و ادای حرمت دور آن‌ها جمع می‏شوند.

گره زدن سبزهها و آرزوهای جوانان

لازم به ذکر است که در پایان تعطیلات 13 روزه نوروزی اهالی استان زنجان به گردشگاه‏های طبیعی و به دامنه کوه‎ها و باغ‎ها پناه برده و آخرین روز تعطیلی‎های نوروز را با صرف ناهار در بیرون از خانه و گره زدن سبزه به پایان می‏رسانند.

در روز طبیعت یا 13 فروردین جوانان استان زنجان با نیت قلبی برای گره زدن سبزه‏ها آرزوهای خود را از خداوند خواسته و برای برآورده شدن آن دعا می‏کنند.

گره زدن سبزه عید نوروز در روز طبیعت شادی و نشاط بسیار زیادی را در دل جوانان ایجاد کرده و این رسم محلی با وجود سپری شدن سال‏ها همچنان پا برجا است.

مردم با گره زدن سبزه‎ها غبارها را از دل خود بیرون کرده و خود را برای آغاز سال جدید آماده می‎کنند.

آداب و رسوم مردم زنجان در اعیاد

مردم شهر زنجان با توجه به قدمت تاریخی و فراز و نشیب‎های بسیار در طول زمان خود، آداب و رسوم، فرهنگ و خصلت‎های ویژه‎ای دارند.

گفتنی است، رسم‎های مختلف و خلق و خوی اقوام مختلف طی سال‏های طولانی شکل گرفته، سینه به سینه به افراد یک جامعه منتقل می‌شود و در طول سال‎ها، زنده و پا برجا می‎ماند.

مراسم اعیاد مذهبی و ملی، مراسم عمومی و عزا، نوع لباس پوشیدن و جشن‎های محلی جزو آداب و رسوم مردم شهر زنجان به شمار می‎روند که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 5 فروردين 1393برچسب:,
ارسال توسط مهدی بیگدلی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 142
بازدید کل : 31673
تعداد مطالب : 46
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


تماس با ما



در این وبلاگ
در كل اینترنت
دریافت کد جملات شریعتی